Молитва пресвятая богородица спаси и помилуй нас. Успение пресвятой владычицы нашей богородицы и приснодевы марии Пресвятая богородица спаси нас грешных

Видящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является: безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.

Разум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сице: Радуйся, совета неизреченнаго Таиннице; радуйся, молчания просящих веро. Радуйся, чудес Христовых начало; радуйся, велений Его главизно. Радуйся, лествице небесная, Еюже сниде Бог; радуйся, мосте, преводяй сущих от земли на небо. Радуйся, Ангелов многословущее чудо; радуйся, бесов многоплачевное поражение. Радуйся, Свет неизреченно родившая; радуйся, еже како, ни единаго же научившая. Радуйся, премудрых превосходящая разум; радуйся, верных озаряющая смыслы. Радуйся, Невесто Неневестная.

Сила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, всегда пети сице: Аллилуиа.

Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми яко песньми вопияше к Богородице: Радуйся, отрасли неувядаемыя розго; радуйся, Плода безсмертнаго стяжание. Радуйся, Делателя делающая Человеколюбца; радуйся, Садителя жизни нашея рождшая. Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот; радуйся, трапезо, носящая обилие очищения. Радуйся, яко рай пищный процветаеши; радуйся, яко пристанище душам готовиши. Радуйся, приятное молитвы кадило; радуйся, всего мира очищение. Радуйся, Божие к смертным благоволение; радуйся, смертных к Богу дерзновение. Радуйся, Невесто Неневестная.

Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная; уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.

Слышаша пастырие Ангелов поющих плотское Христово пришествие, и текше яко к Пастырю видят Сего яко агнца непорочна, во чреве Мариине упасшася, Юже поюще реша: Радуйся, Агнца и Пастыря Мати; радуйся, дворе словесных овец. Радуйся, невидимых врагов мучение; радуйся, райских дверей отверзение. Радуйся, яко небесная срадуются земным; радуйся, яко земная сликовствуют небесным. Радуйся, апостолов немолчная уста; радуйся, страстотерпцев непобедимая дерзосте. Радуйся, твердое веры утверждение; радуйся, светлое благодати познание. Радуйся, Еюже обнажися ад; радуйся, Еюже облекохомся славою. Радуйся, Невесто Неневестная.

Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари, и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя, и достигше Непостижимаго, возрадовашася, Ему вопиюще: Аллилуиа.

Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу Создавшаго руками человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему, и возопити Благословенней: Радуйся, Звезды незаходимыя Мати; радуйся, заре таинственнаго дне. Радуйся, прелести пещь угасившая; радуйся, Троицы таинники просвещающая. Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства; радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа. Радуйся, варварскаго избавляющая служения; радуйся, тимения изымающая дел. Радуйся, огня поклонение угасившая; радуйся, пламене страстей изменяющая. Радуйся, верных наставнице целомудрия; радуйся, всех родов веселие. Радуйся, Невесто Неневестная.

Проповедницы богоноснии, бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое пророчество, и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко буесловна, не ведуща пети: Аллилуиа.

Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму: идоли бо его, Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша, сих же избавльшиися вопияху к Богородице: Радуйся, исправление человеков; радуйся, низпадение бесов. Радуйся, прелести державу поправшая; радуйся, идольскую лесть обличившая. Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго; радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни. Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме; радуйся, покрове миру, ширший облака. Радуйся, пище, манны приемнице; радуйся, сладости святыя служительнице. Радуйся, земле обетования; радуйся, из неяже течет мед и млеко. Радуйся, Невесто Неневестная.

Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенец тому, но познался еси ему и Бог совершенный. Темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.

Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю, якоже бе, нетленну, да чудо видяще, воспоем Ю, вопиюще: Радуйся, цвете нетления; радуйся, венче воздержания. Радуйся, воскресения образ облистающая; радуйся, ангельское житие являющая. Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии; радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози. Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным; радуйся, рождшая Наставника заблудшим. Радуйся, Судии праведнаго умоление; радуйся, многих согрешений прощение. Радуйся, одеждо нагих дерзновения; радуйся, любы, всякое желание побеждающая. Радуйся, Невесто Неневестная.

Странное рождество видевше, устранимся мира, ум на небеса преложше: сего бо ради высокий Бог на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуиа.

Весь бе в нижних и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия: Радуйся, Бога невместимаго вместилище; радуйся, честнаго таинства двери. Радуйся, неверных сумнительное слышание; радуйся, верных известная похвало. Радуйся, колеснице пресвятая Сущаго на Херувимех; радуйся, селение преславное Сущаго на Серафимех. Радуйся, противная в тожде собравшая; радуйся, девство и рождество сочетавшая. Радуйся, Еюже разрешися преступление; радуйся, Еюже отверзеся рай. Радуйся, ключу Царствия Христова; радуйся, надеждо благ вечных. Радуйся, Невесто Неневестная.

Всякое естество ангельское удивися великому Твоего вочеловечения делу; неприступнаго бо яко Бога, зряще всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.

Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя видим о Тебе, Богородице, недоумевают бо глаголати, еже како и Дева пребываеши, и родити возмогла еси. Мы же, таинству дивящеся, верно вопием: Радуйся, премудрости Божия приятелище, радуйся, промышления Его сокровище. Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая; радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая. Радуйся, яко обуяша лютии взыскателе; радуйся, яко увядоша баснотворцы. Радуйся, афинейская плетения растерзающая; радуйся, рыбарския мрежи исполняющая. Радуйся, из глубины неведения извлачающая; радуйся, многи в разуме просвещающая. Радуйся, кораблю хотящих спастися; радуйся, пристанище житейских плаваний. Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 10

Спасти хотя мир, Иже всех Украситель, к сему самообетован прииде, и Пастырь сый, яко Бог, нас ради явися по нам человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.

Стена еси девам, Богородице Дево, и всем к Тебе прибегающим: ибо небесе и земли Творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научи: Радуйся, столпе девства; радуйся, дверь спасения. Радуйся, начальнице мысленнаго наздания; радуйся, подательнице Божественныя благости. Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно; радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом. Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая; радуйся, Сеятеля чистоты рождшая. Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения; радуйся, верных Господеви сочетавшая. Радуйся, добрая младопитательнице девам; радуйся, невестокрасительнице душ святых. Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 11

Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти, Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам, Тебе вопиющим: Аллилуиа.

Светоприемную свещу, сущим во тьме явльшуюся, зрим Святую Деву, невещественный бо вжигающи огнь, наставляет к разуму Божественному вся, зарею ум просвещающая, званием же почитаемая, сими: Радуйся, луче умнаго Солнца; радуйся, светило незаходимаго Света. Радуйся, молние, души просвещающая; радуйся, яко гром враги устрашающая. Радуйся, яко многосветлое возсияваеши просвещение; радуйся, яко многотекущую источаеши реку. Радуйся, купели живописующая образ; радуйся, греховную отъемлющая скверну. Радуйся, бане, омывающая совесть; радуйся, чаше, черплющая рaдocть. Радуйся, обоняние Христова благоухания; радуйся, животе тайнаго веселия. Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 12

Благодать дати восхотев, долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати, и раздрав рукописание, слышит от всех сице: Аллилуиа.

Поюще Твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм, Богородице: во Твоей бо вселився утробе содержай вся рукою Господь, освяти, прослави и научи вопити Тебе всех: Радуйся, селение Бога и Слова; радуйся, святая святых большая. Радуйся, ковчеже, позлащенный Духом; радуйся, сокровище живота неистощимое. Радуйся, честный венче людей благочестивых; радуйся, честная похвало иереев благоговейных. Радуйся, церкве непоколебимый столпе; радуйся, Царствия нерушимая стено. Радуйся, Еюже воздвижутся победы; радуйся, Еюже низпадают врази. Радуйся, тела моего врачевание; радуйся, души моея спасение. Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 13

О, Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово! Нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех, и будущия изми муки, о Тебе вопиющих: Аллилуиа, aллилуиа, aллилуиа.

(Kондак читается трижды)

Ангел предстатель с небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая: Радуйся, Еюже рaдocть возсияет; радуйся, Еюже клятва изчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши Носящаго вся. Радуйся, Звездо, являющая Солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице; но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех Ангел и Архангел, и всея твари честнейши, помощнице еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих заступнице, печальных утешение, алчущих кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше, на невидимыя и видимыя враги наша. О, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум, и очи сердечнии, еже ко спасению; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего; яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем, и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

О, Пресвятая Дево Мати Господа, Царице Небесе и земли! Вонми многоболезненному воздыханию души нашея, призри с высоты святыя Твоея на нас, с верою и любовию покланяющихся пречистому образу Твоему. Се бо грехми погружаемии и скорбьми обуреваемии, взирая на Твой образ, яко живей Ти сущей с нами, приносим смиренныя моления наша. Не имамы бо ни иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо Тебе, о, Мати всех скорбящих и обремененных. Помози нам немощным, утоли скорбь нашу, настави на путь правый нас, заблуждающих, уврачуй и спаси безнадежных, даруй нам прочее время живота нашего в мире и тишине проводити, подаждь христианскую кончину, и на страшнем суде Сына Твоего явися нам милосердая Заступница, да всегда поем, величаем и славим Тя, яко благую Заступницу рода христианскаго, со всеми угодившими Богу. Аминь.

После Вознесения Господа Матерь Божия оставалась на попечении апостола Иоанна Богослова, а в его отсутствие жила в доме его родителей близ горы Елеонской. Для апостолов и всех верующих Она была утешением и назиданием. Беседуя с ними, Матерь Божия поведала о чудесных событиях Благовещения, бессеменного зачатия и нетленного от Нее рождения Христа, Его младенчества и всей земной жизни. Подобно апостолам, Она насаждала и утверждала Христианскую Церковь Своим присутствием, словом и молитвами. Благоговение апостолов к Пресвятой Деве было чрезвычайно. По приятии Святого Духа в знаменательный день Пятидесятницы они пребывали в Иерусалиме около 10 лет, служа спасению иудеев и желая чаще видеть и слышать от Нее Божественные слова. Многие из новопросвещенных верою даже приходили из дальних стран в Иерусалим, чтобы видеть и слышать Пречистую Богородицу.

Во время гонения, воздвигнутого Иродом на юную Церковь Христову (Деян. 12, 1-3), Пресвятая Дева Мария вместе с апостолом Иоанном Богословом в 43 году удалилась в Ефес, в котором проповедовать Евангелие выпал жребий апостолу Иоанну Богослову. Она была также на Кипре у святого Лазаря Четверодневного, там епископствовавшего, и на Святой Горе Афонской, о которой, как говорит святой Стефан Святогорец, Матерь Божия пророчески сказала: «Это место будет Мне в жребий, данный Мне от Сына и Бога Моего. Я буду Заступница месту этому и Богу о нем Ходатаица».

Благоговение древних христиан к Матери Божией было так велико, что они сохранили все о Ее жизни, что только могли заметить из Ее слов и деяний, и даже передали нам о Ее внешнем виде.

По преданию, основанному на словах священномучеников Дионисия Ареопагита († 3 октября 96 г.) и Игнатия Богоносца († 20 декабря 107 г.), святитель Амвросий Медиоланский в творении «О девственницах» писал о Матери Божией: «Она была Девою не телом только, но и душою, смиренна сердцем, осмотрительна в словах, благоразумна, немногоречива, любительница чтения, трудолюбива, целомудренна в речи. Правилом Ее было – никого не оскорблять, всем благожелать, почитать старших, не завидовать равным, избегать хвастовства, быть здравомысленной, любить добродетель. Когда Она хоть бы выражением лица обидела родителей, когда была в несогласии с родными? Когда погордилась пред человеком скромным, посмеялась над слабым, уклонилась от неимущего? У Нее не было ничего сурового в очах, ничего неосмотрительного в словах, ничего неприличного в действиях: телодвижения скромные, поступь тихая, голос ровный; так что телесный вид Ее был выражением души, олицетворением чистоты. Все дни Свои Она обратила в пост: сну предавалась только по требованию нужды, но и тогда, как тело Ее покоилось, духом Она бодрствовала, повторяя во сне читанное, или размышляя о приведении в исполнение предположенных намерений, или предначертывая новые. Из дома выходила только в церковь, и то в сопутствии родных. Впрочем, Она хотя и являлась вне дома Своего в сопровождении других, но лучшим стражем для Себя была Она Сама; другие охраняли только тело Ее, а нравы Свои Она блюла Сама». По преданию, сохраненному церковным историком Никифором Каллистом (ХIV в.), Матерь Божия «была роста среднего или, как иные говорят, несколько более среднего; волосы златовидные; глаза быстрые, с зрачками как бы цвета маслины; брови дугообразные и умеренно-черные, нос продолговатый, уста цветущие, исполненные сладких речей; лицо не круглое и не острое, но несколько продолговатое; кисти рук и пальцы длинные… Она в беседе с другими сохраняла благоприличие, не смеялась, не возмущалась, особенно же не гневалась; совершенно безыскусственная, простая, Она нимало о Себе не думала и, далекая от изнеженности, отличалась полным смирением. Относительно одежд, которые носила, Она довольствовалась их естественным цветом, что еще и теперь доказывает Ее священный головной покров. Коротко сказать, во всех Ее действиях обнаруживалась особая благодать». (Никифор Каллист заимствовал свое описание у святителя Епифания Кипрского, († 12 мая 403 г.); Письмо к Феофилу об иконах. Перевод текста святителя Епифания помещен в Великих Четиих-Минеях митрополита Макария. М., 1868, сентябрь, с. 363).

Обстоятельства Успения Божией Матери известны в Православной Церкви от времен апостольских. В I веке о Успении Ее писал священномученик Дионисий Ареопагит. Во II веке сказание о телесном переселении Пресвятой Девы Марии на Небо находится в сочинениях Мелитона, епископа Сардийского. В IV веке на предание об Успении Матери Божией указывает святитель Епифаний Кипрский. В V веке святитель Ювеналий, Патриарх Иерусалимский, говорил святой благоверной греческой царице Пульхерии: «Хотя в Священном Писании нет повествования об обстоятельствах кончины Ее, впрочем мы знаем о них из древнейшего и вернейшего предания». Это предание с подробностью собрано и изложено в церковной истории Никифора Каллиста в ХIV веке.

Ко времени Своего блаженного Успения Пресвятая Дева Мария опять прибыла в Иерусалим. Слава Ее как Матери Божией уже распространилась по земле и многих завистливых и гордых вооружила против, которые покушались на Ее жизнь; но Бог хранил Ее от врагов.

Дни и ночи Она проводила в молитве. Нередко Пресвятая Богородица приходила ко Святому Гробу Господню, воскуряла здесь фимиам и преклоняла колена. Не раз покушались враги Спасителя препятствовать посещать Ей святое место и выпросили у первосвященников стражу для охраны Гроба Спасителя. Но Святая Дева, никем не зримая, продолжала молиться пред ним. В одно из таких посещений Голгофы пред Нею предстал Архангел Гавриил и возвестил о Ее скором переселении из этой жизни в жизнь Небесную, вечно блаженную. В залог Архангел вручил Ей пальмовую ветвь. С Небесной вестью возвратилась Божия Матерь в Вифлеем с тремя Ей прислуживавшими девами (Сепфорой, Евигеей и Зоилой). Затем Она вызвала праведного Иосифа из Аримафеи и учеников Господа, которым возвестила о Своем скором Успении. Пресвятая Дева молилась также, чтобы Господь послал к Ней апостола Иоанна. И Дух Святой восхитил его из Ефеса, поставив рядом с тем местом, где возлежала Матерь Божия. После молитвы Пресвятая Дева воскурила фимиам, и Иоанн услышал голос с Небес, заключавший Ее молитву словом «Аминь». Божия Матерь заметила, что этот голос означает скорое прибытие апостолов и Святых Сил Бесплотных. Апостолы, число которых и исчислить нельзя, слетелись, говорит святой Иоанн Дамаскин, подобно облакам и орлам, чтобы послужить Матери Божией. Увидев друг друга, апостолы радовались, но в недоумении взаимно спрашивали: для чего Господь собрал их в одно место? Святой Иоанн Богослов, с радостными слезами приветствуя их, сказал, что для Божией Матери настало время отойти ко Господу. Войдя к Матери Божией, они увидели Ее благолепно сидящей на ложе, исполненную духовного веселия. Апостолы приветствовали Ее, а затем поведали о их чудесном восхищении с места проповеди. Пресвятая Дева, прославляла Бога, что Он услышал Ее молитву и исполнил желание Ее сердца, и начала беседу о предстоящей Ее кончине. Во время этой беседы также чудесным образом предстал и апостол Павел с учениками своими: Дионисием Ареопагитом, дивным Иерофеем, Божественным Тимофеем и другими из числа 70 апостолов. Всех их собрал Святой Дух, чтобы они сподобились благословения Пречистой Девы Марии и благолепнее устроили погребение Матери Господней. Каждого из них Она призывала к Себе по имени, благословляла и хвалила веру и их труды в проповедании Христова Евангелия, каждому желала вечного блаженства и молилась с ними о мире и благостоянии всего мира.

Настал третий час, когда должно было совершиться Успение Божией Матери. Пылало множество свечей. Святые апостолы с песнопениями окружали благолепно украшенный одр, на котором возлежала Пречистая Дева Богородица. Она молилась в ожидании Своего исхода и пришествия Своего вожделенного Сына и Господа. Внезапно облистал неизреченный Свет Божественной Славы, пред Которым померкли пылавшие свечи. Видевшие ужаснулись. Верх помещения как бы исчез в лучах необъятного Света, и сошел Сам Царь Славы, Христос, окруженный множеством Ангелов, Архангелов и других Небесных Сил с праведными душами праотцев и пророков, некогда предвозвещавших о Пресвятой Деве. Увидев Своего Сына, Божия Матерь воскликнула: «Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе, Спасе Моем, яко призре на смирение рабы Своея» – и, поднявшись с ложа для встречи Господа, поклонилась Ему. Господь приглашал Ее в обители Вечной Жизни. Без всякого телесного страдания, как бы в приятном сне, Пресвятая Дева предала душу в руки Своего Сына и Бога.

Тогда началось радостное Ангельское пение. Сопровождая чистую душу Богоневесты с благоговейным страхом как Царицы Небесной, Ангелы взывали: «Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, благословенна Ты в женах! Се Царица, Богоотроковица, прииде, возьмите врата, и Сию премирно подъимите Присносущую Матерь Света; Тоя бо ради всеродное человеком спасение бысть. На Нюже взирати не можем и Той достойную честь воздати немощно» (стихира праздника на «Господи, воззвах»). Небесные врата возвысились, встретив душу Пресвятой Богородицы, Херувимы и Серафимы с радостью прославили Ее. Благодатное лицо Богоматери сияло славой Божественного девства, а от тела разливалось благоухание.

Дивна была жизнь Пречистой Девы, дивно и Успение Ее, как воспевает Святая Церковь: «Бог вселенной показует на Тебе, Царица, чудеса, превышающие законы природы. И во время Рождения Он сохранил Твое девство, и во гробе соблюл от истления тело Твое» (канон 1, песнь 6, тропарь 1). Благоговейно и со страхом лобызая пречистое тело, апостолы освящались от него и исполнялись благодати и духовной радости. Для большего прославления Пресвятой Богородицы всемогущая сила Божия исцеляла больных, с верою и любовию, прикасавшихся к священному одру. Оплакав свою разлуку с Матерью Божией на земле, апостолы приступили к погребению Ее пречистого тела. Святые апостолы Петр, Павел, Иаков с другими из числа 12 апостолов понесли на своих плечах одр, на котором возлежало тело Приснодевы. Святой Иоанн Богослов шел впереди с райской светозарной ветвью, а прочие святые и множество верных сопровождали одр со свечами и кадилами, воспевая священные песни. Это торжественное шествие началось от Сиона через весь Иерусалим в Гефсиманию.

При первом его движении над пречистым телом Богоматери и всеми провожавшими Ее внeзапно появился обширный и светозарный облачный круг, наподобие венца, и к лику апостолов присоединился лик Ангельский. Слышалось пение Небесных Сил, прославлявших Божию Матерь, которое вторило земным голосам. Этот круг с Небесными певцами и сиянием двигался по воздуху и сопровождал шествие до самого места погребения. Неверующие жители Иерусалима, пораженные необычайным величием погребального шествия и озлобленные почестями, воздаваемыми Матери Иисуса, донесли о том первосвященникам и книжникам. Пылая завистью и мщением ко всему, что напоминало им Христа, они послали своих слуг, чтобы те разогнали сопровождавших, и самое тело Матери Божией сожгли. Возбужденный народ и воины с яростью устремились на христиан, но облачный венец, сопровождавший по воздуху шествие, опустился к земле и как бы стеною оградил его. Преследователи слышали шаги и пение, но никого из провожавших не видали. Многие из них были поражены слепотой. Иудейский священник Аффония из зависти и ненависти к Матери Иисуса Назорея хотел опрокинуть одр, на котором возлежало тело Пресвятой Девы, но Ангел Божий невидимо отсек его руки, которые прикоснулись к гробу. Видя такое чудо, Аффония раскаялся и с верою исповедал величие Матери Божией. Он получил исцеление и примкнул к сонму сопровождавших тело Богоматери, став ревностным последователем Христа. Когда шествие достигло Гефсимании, там с плачем и рыданием началось последнее целование пречистого тела. Лишь к вечеру святые апостолы могли положить его во гроб и закрыть вход в пещеру большим камнем. Три дня они не отходили от места погребения, совершая непрестанные молитвы и псалмопения. По премудрому смотрению Божию апостолу Фоме не суждено было присутствовать при погребении Матери Господней. Придя в третий день в Гефсиманию, он с горькими слезами повергся пред гробовой пещерой и громко выражал сожаление о том, что не удостоился последнего благословения Матери Божией и прощания с Ней. Апостолы в сердечной жалости о нем решились открыть пещеру и доставить ему утешение – поклониться святым останкам Приснодевы. Но, открыв гроб, они нашли в нем одни только Ее погребальные пелены и убедились таким образом в дивном вознесении Пресвятой Девы с телом на Небо.

Вечером в тот же день, когда апостолы собрались в доме для подкрепления себя пищей, им явилась Сама Матерь Божия и сказала: «Радуйтесь! Я с вами – во все дни». Это так обрадовало апостолов и всех бывших с ними, что они подняли часть хлеба, поставляемую на трапезу в память Спасителя («часть Господа») и воскликнули: «Пресвятая Богородица, помогай нам». (Этим было положено начало чину возношения панагии – обычаю возношения части хлеба в честь Матери Божией, который и доныне хранится в монастырях.)

Пояс Богоматери, Ее святые одежды, хранимые с благоговением и разделяемые по лицу земли на части, творили и творят чудеса. Ее многочисленные иконы всюду изливают токи исцелений и знамений, а святое тело Ее, взятое на Небо, свидетельствует о нашем будущем пребывании с ним. Оно не оставлено случайным переменам преходящего мира, но несравненно более возвышено преславным вознесением на Небеса.

Праздник Успения Пресвятой Богородицы с особой торжественностью совершается в Гефсимании, на месте Ее погребения. Нигде сердце так не печалится при разлучении с Матерью Божией и нигде так не ликует, убеждаясь в Ее предстательстве за мир.

Святой Град Иерусалим отделяется от Елеонской (Масличной) горы долиной Кедрона или Иосафата. У подножия Елеонской горы находится Гефсиманский сад, масличные деревья которого плодоносят и сейчас.

Святой Богоотец Иоаким преставился 80-летним старцем через несколько лет после Введения во храм Пресвятой Девы. Святая Анна, оставшись вдовой, переселилась из Назарета в Иерусалим и жила близ храма. В Иерусалиме она приобрела два имения: первое у Гефсиманских ворот, а второе – в долине Иосафата. Во втором поместье она устроила склеп для почивших членов семьи, где и была погребена вместе с Иоакимом. Там, в Гефсиманском саду, Спаситель часто молился со Своими учениками.

Пречистое тело Матери Божией было погребено на семейном кладбище. С самого погребения Ее христиане благоговейно чтили гроб Матери Божией и устроили на том месте храм. В храме хранились драгоценные пелены, которыми были повито пречистое и благоухающее тело.

Святой Патриарх Иерусалимский Ювеналий (420-458) утверждал перед императором Маркианом (450-457) достоверность предания о чудесном восшествии Матери Божией на Небо и послал его супруге, святой Пульхерии († 453; память 10 сентября), погребальные пелены Матери Божией, которые взял из Ее гроба. Святая Пульхерия положила эти пелены во Влахернском храме.

Сохранились свидетельства, что в конце VII века над подземным храмом Успения Пресвятой Богородицы существовала верхняя церковь, с высокой колокольни которой был виден купол Храма Воскресения Господня. Следов этой церкви ныне не видно. В IХ веке близ подземного Гефсиманского храма была выстроена обитель, в которой подвизались более 30 монахов.

Большим разрушениям подвергся храм в 1009 году от гонителя святых мест Хакима. Значительные изменения, следы которых остались и поныне, произвели крестоносцы в 1130 году. В ХI-ХII веках исчезла из Иерусалима часть вырезанного камня, на котором Спаситель молился в ночь Его предания. Эта часть камня до VI века находилась в Гефсиманской базилике.

Но, несмотря на разрушения и изменения, общий первоначальный крестообразный план храма сохранился. При входе в храм по бокам железных дверей стоят четыре мраморных колонны. Чтобы войти в храм, надо спуститься по лестнице из 48 ступеней. На 23-й ступени на правой стороне находится придел в честь святых Богоотцев Иоакима и Анны с их гробницей, а напротив, на левой стороне – часовня праведного Иосифа Обручника с его гробницей. Правый придел принадлежит Православной Церкви, а левый – Армяно-Григорианской (с 1814 года).

Храм Успения Матери Божией имеет следующие размеры: в длину 48 аршин, в ширину 8 аршин. Ранее в храме кроме дверей были и окна. Весь храм украшен множеством лампад и приношений. В усыпальницу Матери Божией ведут два маленьких входа: входят западными дверьми, а выходят северными. Усыпальница Пречистой покрыта драгоценными занавесами. Погребальное ложе Матери Божией высечено из камня по образу древнееврейских гробниц и очень сходно с Гробом Господним. За усыпальницей находится алтарь храма, в котором ежедневно совершается Божественная литургия на греческом языке.

Масличные деревья на восточной и северной сторонах храма в VII-VIII веках приобрели православные у турок. Католики приобрели масличные деревья на восточной и южной сторонах в 1803 году, а армяно-григориане – на западной стороне в 1821 году.

12 августа в Малой Гефсимании в 2 часа ночи настоятель Гефсиманского храма совершает Божественную литургию. По окончании литургии в 4 часа утра настоятель в полном облачении совершает краткий молебен перед светлой плащаницей, возлагает ее на руки и торжественно несет вплоть до храма в Гефсимании, где находится святая гробница Матери Божией. Все члены Русской Духовной Миссии в Иерусалиме во главе с начальником Миссии ежегодно участвуют в перенесении святой плащаницы, называемом «литанией».

Чин погребения Матери Божией в Гефсимании начинается по обычаю утром 14 августа. Множество народа во главе с архиереями и клириками отправляются от Иерусалимской Патриархии (возле Храма Воскресения Христова) в печальный путь. По узким улочкам Святого Града погребальная процессия движется в Гефсиманию. В первых рядах шествия несут икону Успения Пресвятой Богородицы. По дороге икону встречают богомольцы, лобызают лик Пречистой и подносят к иконе детей разных возрастов. За духовенством в два ряда шествуют чернецы – монахи и монахини Святого Града: греки, румыны, арабы, русские. Шествие, продолжительностью около двух часов, завершается параклисом в Гефсиманском храме. Перед престолом, за усыпальницей Матери Божией, сооружается возвышенность, на которой в благоухающих цветах и миртах, покрытая драгоценными пеленами покоится плащаница Пресвятой Богородицы.

«О дивное чудо! Источник Жизни во гробе полагается, и лествица к Небеси гроб бывает…» – здесь, у гроба Самой Пречистой, эти слова пронзают своим первоначальным смыслом и печаль растворяется радостью: «Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, подаяй мирови Тобою велию милость!»

Многочисленные паломники, прикладываясь к иконе Успения Пресвятой Богородицы, по древнему обычаю, наклонившись, проходят под ней.

В день отдания праздника (23 августа) снова совершается торжественное шествие. В обратный путь святая плащаница Пресвятой Богородицы переносится духовенством во главе с настоятелем-архимандритом Гефсимании.

Тропарь Богородице.

К Богородице прилежно ныне прибегнем мы, грешные и смиренные и припадем к Ней, в раскаянии взывая из глубины души: Владычица, помоги, умилосердившись над нами; поспеши, мы погибаем от множества грехов, Не отпусти твоих рабов ни с чем, ибо в тебе мы имеем единственную надежду (дважды).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу и ныне, и присно, и во веки веков, Аминь: не перестанем никогда мы, недостойные возвещать о могуществе Твоем, Богородица, ибо, если бы не защищала Ты нас Своими молитвами, кто бы нас избавил от многих бед? Кто сохранил бы нас доныне свободными? Мы не отступим от Тебя, Владычица, ибо Ты всегда спасаешь рабов Твоих от всяких бедствий.

Ирмос: Пройдя водой как по суше и избежав египетского зла, израильтяне взывали: нашему избавителю и Богу будем петь.

Многими угнетаемый напастями, к Тебе прибегаю, ища спасения: О, Матерь Слова и Дева, от опасностей и бедствий меня спаси!

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Cтрастей меня cмущают приступы, большим унынием наполняющие мою душу; умиротвори, Отроковица, ее тишиной Сына и Бога Твоего!

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу. Спасителя родившую Тебя и Бога молю, Дева, избавить меня от бедствий: ибо к Тебе ныне прибегая, простираю мои душу и помыслы.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь. Страждущего и телом и душой, посещения Божественного и заботы Твоей удостой, единая Богоматерь, как милостивая Благодетеля Родительница.

Ирмос: Творец небесного свода и создатель Церкви, Господи, Ты меня утверди в любви к Тебе, высший предел стремлений и опора верных, единый Человеколюбец!

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Защитой и покровом жизни моей считаю Тебя, Божия Родительница, Дева! Ты направь меня к Твоей пристани, подательница благ, опора верующих, единая в песнях прославляемая.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Молю Тебя, Дева, душевное смущение и бурю печали моей рассей; ибо Ты, Богоневеста, родила Источник тишины, Христа, единая Пречистая.

Родив Благодетеля и виновника благ, излей всем богатство добродетелей, ибо Ты все можешь, как Родительница всесильного Христа, Богоблаженная!

Лютыми недугами и болезненными страстями угнетаемому, Дева мне помоги; ибо знаю Тебя, как надежную неоскудевающую сокровищницу исцелений, Пренепорочная.

Спаси от бед рабов Твоих, Богородица, так как мы все после Бога прибегаем к Тебе, как к нерушимой стене и защитнице.

Обрати милостивый взор, всеми в песнях восхваляемая Богородица, на мое тяжкое телесное страдание и исцели болезнь души моей.

Молитвенница теплая и стена неприступная, милости источник, миру прибежище! Мы усердно взываем к Тебе: Богородица-Владычица, поспеши и избавь нас от бед, единая скорая защитница!

Ирмос: Услышав, Господи, о таинстве Твоего промышления, я вник в дела Твои, и прославляю Твое Божество.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Страстей моих волнение и бурю моих грехов усмири, родившая кормчего - Господа, Богоневеста.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Милосердия Твоего бездну подай мне, взывающему, Родившая Милосердного и Спасителя всех, воспевающих Тебя.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Наслаждаясь, Пречистая, Твоими дарами, благодарственную песнь воспеваeм Тебе, признавая Тебя Богоматерью.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: В немощи лежащему на одре болезни, как любящая оказывать добро, помоги мне, Богородица единая - Приснодева!

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Надежную опору и непоколебимую стену спасения имея в Тебе, всеми воспеваемая, мы избавляемся от всякой беды.

Ирмос: Просвети нас повеленьями Твоими, Господи, и Твоей высокой десницей подай нам Твое умиротворение, Человеколюбец.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Наполни, Чистая, весельем сердце мое, Твою чистую давая мне радость, родившая Виновника радости.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Избавь нас от бед, Богородица чистая, вечное родившая Избавление, и мир, всякий ум превосходящий.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Рассей туман грехов моих, Богоневеста, лучами Твоего блеска, Свет родившая Божественный и вечный.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Исцели, Чистая, души моей немощи, удостоив меня Твоего посещения, и здравие Твоими молитвами пошли мне.

Ирмос: Молитву изолью к Господу и поведаю Ему мои печали, ибо душа моя злом наполнилась, и жизнь моя к аду приблизилась. Я же молюсь, как Иона: от погибели, Боже, спаси меня!

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Чтобы от гибели и смерти спасти мое существо, поврежденное тлением, Сам предал Себя на смерть; Дева, моли Сына Своего, как Господа, избавить меня от злодейства врагов.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Защитницей и твердой хранительницей жизни знаю Тебя, Дева, рассеивающей тучу искушений и отгоняющей нападения бесов; и потому всегда молю Тебя от моих гибельных страстей избавить меня.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Стену для укрытия, надежду спасения души и утешение в скорбях имея в Тебе, Отроковица, свету Твоему мы всегда радуемся. О, Владычица, и ныне нас от страстей и бед спаси.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: На одре ныне в немощи лежу, и нет исцеления плоти моей. Но Бога, Спасителя мира и Исцелителя недугов родившую, молю Тебя Милостивую: от губительных недугов восставь меня.

Защита христиан надежная, ходатаица пред Творцом неизменная, не презри грешников молитвенных голосов, но поспеши, Милостивая, на помощь нам, с верой взывающим к Тебе. Откликнись на молитву и поспеши на защиту, всегда защищающая, Богородица, чтущих Тебя.

Не вверяй меня человеческой защите, Пресвятая Владычица, но прими молитву раба Твоего. Ибо скорбь объяла меня: терпеть не могу бесовских стрел, не имею, несчастный, ни крова, ни иного убежища, кроме Тебя, Владычица мира, надежда и защита верных; не презри молитвы моей, но мне помощь окажи.

Ирмос: Из Иудеи пришедшие отроки, в Вавилоне некогда своей верой в Троицу пламя печи попрали, воспевая: отцов Боже, Благословен Ты!

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Нас спасение желая совершить, Ты, Спаситель, вселился в утробу Девы, и явил Ее Заступницей миру. Отцов наших Боже, Благословен Ты!

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Милосердного родив, Ты, чистая Матерь, умоли Его избавить от грехов и душевных скверн с верой взывающих: Отцов наших Боже, Благословен Ты!

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Сокровищницу спасения, источник бессмертия, надежную твердыню и дверь покаяния Тебя Родившую явил для взывающих: Отцов наших Боже, Благословен Ты!

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Телесные слабости и душевные недуги, с любовью прибегающим к покрову Твоему исцели, Богородительница Дева Спасителя Христа нам Родившая.

Ирмос: Царя Небесного, Которого воспевают воинства небесные, восхваляйте и превозносите во все века.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Просящих Твоей помощи, не презри, Дева, воспевающих и превозносящих Тебя вовеки.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Немощи души моей и телесные болезни исцеляешь, Дева, да прославлю Тебя, Чистая, вовеки.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Исцелений богатство изливаешь верно воспевающим Тебя, Дева, и превозносящим неизъяснимое рождество Твое.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Нападения искушений Ты отгоняешь, и натиск страстей, Дева, поэтому мы воспеваем Тебя во все века.

Ирмос: Истинной Богородицей исповедуем Тебя, спасенные Тобой, Чистая Дева и с бесплотным воинством величаем Тебя.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Потока слез моих не отвергни, Дева, родившая отирающего от каждого лица всякую слезу Христа.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Радостью мое сердце наполни, Дева, радости исполнение принявшая и греха печаль уничтожившая.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Пристанью и защитой к Тебе прибегающим будь Дева, стеной несокрушимой, покровом и радостью.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Света Твоего лучами просвети, Дева, мрак неведения разгоняя, тех, кто благоверно Богородицей Тебя исповедует.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Меня, изнемогшего от страдания, Дева, исцели, болезнь в здравие претворив.

Молитва к Пресвятой Богородице.

Царица наша преблагая, надежда наша, Богородица! Убежище сирот и странников защитница, скорбящих радость, обидимых покровительница - видишь нашу беду, видишь нашу скорбь. Помоги нам немощным, направь нас странствующих. Обиду нашу знаешь, облегчи ее, как Сама желаешь. Потому что не имеем иной помощи кроме Тебя, не имеем ни иной ходатаицы, ни добрейшей утешительницы, кроме Тебя, о Матерь Божия; ведь Ты сохраняешь нас и покрываешь во веки веков. Аминь.

Если много может молитва праведного, то тем более сильна молитва Пресвятой Богородицы.

Она еще во время Своей земной жизни обрела благодать у Господа и обращалась к Нему с ходатайством за тех, кто просил Ее помощи и заступления.

Особенной же благодати и близости к Престолу Божию Пресвятая Богородица удостоилась после Своего Успения. Она преселилась на Небо не только для того, чтобы пребывать в сиянии и величии Божественной Славы Своего Сына, но и для того, чтобы Своими молитвами ходатайствовать о нас пред Ним. "Радуйтесь! Я с вами во все дни", - сказала Она, явившись святым апостолам.

Пресвятая Дева, живя на земле, сама испытала те же лишения, нужду, беды и напасти, которые испытываем и мы. Она пережила скорбь крестных страданий и смерти Своего Сына. Она знает наши немощи, нужды и скорби. Каждый наш грех причиняет Ей страдание, и в то же время каждая наша беда находит у Нее сочувствие. Какая мать не заботится о своих детях и не болеет сердцем от их несчастий? Какая мать оставляет их без своей помощи и внимания? Матерь Божия всегда готова подать нам благовременную помощь.

Матерь Божия подобно солнцу светит и согревает нас лучами Своей любви и оживотворяет наши души данною Ей от Бога благодатью. Духом Своим Она всегда пребывает на земле. Когда блаженный Андрей юродивый подобно апостолу Павлу был восхищен духом в Небесные обители и узрел там Господа, он стал скорбеть, не видя Пречистой Богородицы. Но Ангел сказал ему, что Она удалилась в мир помогать людям.

Все мы обременены скорбями, жизненными невзгодами, болезнями и напастями, ибо все согрешаем. Слово Божие говорит, что нет человека, который бы пожил на земле и не согрешил. Но Бог есть высшая Любовь, и по любви к Своей Матери и к нам Он принимает Ее молитвы. Мы веруем в Ее постоянное предстательство и ходатайство за нас, грешных, пред Милостивым и Человеколюбивым Богом и в силу Ее молитв. Будем прибегать к Ней как к тихому и доброму пристанищу и усердно призывать Ее всесвятое и всепетое имя. И Она не оставит нас нечаянной радостью спасения.

Молитвы о заступничестве Богородицы

Эту молитву в идеале лучше произносить перед иконой "Семистрельная"(Умягчение злых сердец), но подойдет и любой другой образ Пресвятой Богородицы

«Умягчи наша злая сердца, Богородице,
и напасти ненавидящих нас угаси
и всякую тесноту души нашея разреши.
На Твой бо святый образ взирающее,
Твоим страданием и милосердием о нас умиляемся
и раны Твоя лобызаем,
стрел же наших, Тя терзающих, ужасаемся.
Не даждь нам, Мати Благосердная,
в жестокосердии нашем и от жестокосердия ближних погибнути.
Ты бое си воистину злых сердец умягчение».


«О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице!
Воздвигни нас, раб Божиих (имена) из глубины греховныя
и избави нас от смерти внезапныя и от всякого зла.
Подаждь, Госпоже, нам мир и здравие
и просвети нам ум и очи сердечныя, еже ко спасению,
и сподоби ны, грешныя рабы Твоя,
Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего:
яко держава Его благословенна со Отцем и Пресвятым Его Духом. »


Молитвы ко Пресвятой Богородице

«Под твою милость прибегаем, Богородице Дево:
молений наших не призри в скорбех, но от бед избави нас,
Единая Чистая и Благословенная.
Пресвятая Богородице, Спаси нас!»

«О многострадальная Мати Божия, Превысшая всех дщерей земли,
по чистоте Своей и по множеству страданий,
Тобою на земли перенесенных,
приими многоболезненныя воздыхания наша
и сохрани нас под кровом Твоея милости.
Иного бо прибежища и теплаго предстательства разве Тебе не вемы,
но, яко дерзновение имущая ко Иже из Тебе рожденному,
помози и спаси ны молитвами Своими,
да непреткновенно достигнем Царствия Небеснаго,
идеже со всеми святыми будем воспевать в Троице единому Богу ныне и присно, и во веки веков. Аминь».

«О Пресвятая и Преблагословенная Владычице Богородице,
прими сердечные молитвы сии,
с великой надеждой и верой на Твое безмерное милосердие возносимые,
помилуй, заступи, сохрани и защити мя, рабу (раба) Божью (его)
от всякого зла и подаждь ми Твоей помощи (указать просьбу).
Заступнице усердная, избави мя по молитвам сим,
к Тебе от всего сердца и души возносимым,
от всякого вреда колдовского, соблазнов мира,
от вожделений греховных, от козней диавольских
и от нападения врагов видимых и невидимых..
И покрый Честным Своим Молитвенным Покровом от всякого зла. Аминь»

« О Пресвятая Владычице Богородице, Царице небесная,
спаси и помилуй нас, грешных рабов Твоих (имя),
от напрасные клеветы и от всякие беды, напасти и внезапные смерти,
помилуй в дневных часах, утренних и вечерних,
и во все время сохрани нас - стоящих, сидящих,
на всяком пути ходящих, в ночных часах спящих,
снабди, заступи и покрый, защити.
Владычице Богородице, от всех врагов видимых и невидимых,
от всякого злого обстояния,
во всяком месте и во всякое время будь нам Мати Преблагая необоримая стена,
и крепкое заступление всегда,
и ныне, и присно, и во веки веков. Аминь».

Есть краткая молитва к Пресвятой Богородице, которую нам следует произносить возможно чаще.

«Богородице Дево, радуйся, Благодатная Марие, Господь с Тобою;
благословена Ты в женах и благословен плод чрева Твоего,
яко Спаса родила еси душ наших»

Эти слова взяты из приветствия Архангела Гавриила, когда он возвещал Пресвятой Деве Марии о рождении от Нее по плоти Сына Божия (Лк. 1, 28).

Тропарь, глас 4-й

Днесь благовернии людие, светло празднуем, осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, и к Твоему взирающе Пречистому Образу, умильно глаголем: покрый нас честным Твоим покровом и избави нас от всякаго зла, молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, спасти души наша.

Канон, глас 4-й

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.

Припев:

С чинми святых Ангел и с соборы пророк и апостол, в славе велицей, яко Мати Божия, днесь в Церковь вшедши, за христианы молишися, от напасти и печали избавляеши вся, покрывающи Твоею милостию.

Скинию Тя Моисей и жезл Ааронов именова: Ты бо животное древо, Христа, процвела еси, к Немуже дерзновение имущи, за ны, чествующия Тя, Царице, помолися избавити нас от всякаго зла, да Твоего Покрова праздник славим.

Слава: Не яко пред кивотом древле, собрав Давид лики, играет, но паче ныне с чинми святых пред Тобою текуще в церковь, Тебе кланяющееся, глаголют: моли за чествующия Тя люди, да Твой славяще Покров, честно празднуем.

И ныне: Поют Тя, Богородице, Ангельстии чини, и славят патриарси со святители пред лицем Ти, текуще в церковь. С нимиже Тя тогда святый Андрей виде за ны грешныя к Богу молящуюся, помиловати люди, славящия Твоего Покрова праздник.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди: в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Пресвятая Богородице, спаси нас

Клас прозябшая Божественный, яко нива неоранная яве, радуйся, одушевленная трапезо, Хлеб Животный вмещшая. Радуйся, Животныя воды источниче неистощимый, Владычице.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Твои раби, Владычице, в церкви Твоей верою предстояще, Твоея ожидаем милости: посети наше смирение и Твоим святым Покровом защити люди от всякаго зла.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Многоименитая Дево, пророки проображена честно, иже Тебе ныне со Ангелы служат. С нимиже о нас к Богу молися, да Твоего Покрова святый день, радующееся, вси светло празднуем.

Слава: Гедеон Тя руно прообрази, на Тя бо, яко роса, Христос Бог сниде, к Немуже, Богородице, молися, победу дати воинству нашему на враги, да яко Мадиамы низложив, прославим святый Твой праздник.

И ныне: Паче солнечных луч Твоим блистающим омофором освещаеши Церковь и люди и тьму грехов наших отгониши посещением Твоим, Богородице, к Сыну Твоему и Богу за ны молящися.

Седален, глас 5-й

Теплая Предстательнице и непобедимая, упование известное и непостыдное, стено и покрове и пристанище прибегающим к Тебе, Приснодево Чистая, Сына Твоего и Бога моли со Ангелы, умирение дати миру, и спасение, и велию милость.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в славе, на престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Пресвятая Богородице, спаси нас

Во гласех пений, Дево, Тебе вопием, Всепетая: радуйся, тучная горо и усыренная Духом. Радуйся, свещниче и стамно, Манну носящая, услаждающая всех благочестивых чувства.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Паче Аароня кивота всю Тя Бог освятил есть Духом, Богородице, Святым, и Ангелом служити Тебе повеле, с нимиже за град и люди молися, Твой славящих честный праздник.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Прииди ныне в славе в Твою, Богородице, церковь с соборы всех святых, якоже иногда Тя святый Андрей виде на воздусе светле за христианы молящуюся, и подаждь нам Твою милость.

Слава: Укрепи, Владычице, славящее Тя воинство наше на противныя враги, яко Давида на Голиафа; да Тебе, веселящееся, вопием: радуйся, покрове святый и Заступнице граду нашему.

И ныне: Тебе припадаем, Госпоже, верою и, покланяющеся, благодарно вопием Ти: радуйся, Богоблагодатная Дево, покрове, и ограждение наше, и Помощнице в беде сущим, спаси нас, к Тебе прибегающих, на Тя бо надеемся.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Одр Тя древле Соломон написа и ложницу Небеснаго Царя, обступаему Серафимы, еже о Тебе речеся, Богородице. Тем Тя ныне молим, Мати Божия Всесвятая: покрый нас от всех бед.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Тебе Ангелов старейшины и честнии пророцы со апостолы яко Матери Божии честно служат, видяще Тя за мир молитву творящу; Твоя же прошения послушав, Господь спасает град и люди, на Тя надеющияся.

Слава: Великий Тя во пророцех Исаия прорече, глаголя, Бога родити неискусобрачно: Ты бо, Чистая Марие, святейши всех была еси, Бога бо во утробе и на руку носила еси. Емуже за ны молися, Твоим осеняющи Покровом верою Тя славящих.

И ныне: Духовными паряще крилы, святых собори тайно приидоша Тебе послужити, Богородице, видяще Тя на легце облаце славы, ко Спасу Христу молящуюся подати победу воинству нашему, погубити воюющих нас.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Иереи Богомудрии, в церкви Твоей с людьми благочестивыми предстояще, Твоей ожидают, Богородице, милости: премени на радость нашу печаль, Радость бо родила еси, всех человеков грехи отпустившаго.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Тебе вся земля дары приносит, яко Царице Божии Матери: архиереи кланяются и людие вси веселятся, покрываеми от всякаго зла Твоими, Богородице, молитвами.

Слава: Гору Тя велику Даниил пронаписа: из Тебе бо без семене родися Христос и сокруши всю демонскую лесть, и всю Своея веры исполни землю. К Немуже за ны, Богородице, молися, славящия Твоего Покрова праздник.

И ныне: Ангельский глас взываем Ти, Пречистая: радуйся, Престоле Божий, на Немже Иезекииль виде Господа в подобии человека, носима Херувимы. С нимиже за ны, Богородице, молися, да спасет души наша.

Кондак, глас 3-й

Дева днесь предстоит в церкви и с лики святых невидимо за ны молится Богу; Ангели со архиереи покланяются, апостоли же со пророки ликовствуют: нас бо ради молит Богородица Превечнаго Бога.

Икос

Тоя преславных чудес приидите, людие, насладимся: Сею бо Адам от тли избавися, Та бо и ковчег, не Ноем, но Богом сотворен бысть. Древле убо Моисей в купине огненней Бога видети не возможе: ныне же от Тоя Рождшагося вся земля знает Сына Божия, к Немуже за ны молится. Сего ради прославляем Ю, яко Божию Матерь: нас бо ради Богородица молит Превечнаго Бога.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Неисписанная многими пророки, несведома же бысть, Дево, Небесными служащими Богу Ангелы; ныне же вси вемы Тя Богородицу, и Твоея требуем помощи и заступления, Благословенная.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Гора усыренная Духом, юже Аввакум виде точащу верным целебную сладость, Богородице Дево, исцели ны, Сыну Твоему вопиющия: благословен Бог отец наших.

Слава: Преклонивый небеса в Тя, Дево, вселися и ныне на молитву Твою зрит, Богородице Чистая, Твое, Царице, исполняя прошение: Емуже за ны усердно помолися, на Тя бо надеемся, Благословенная.

И ныне: Творче, Спасе наш, Христе Боже, приими молитву Твоея Матере, юже Тебе за ны, грешныя, приносит, да Тебе, радующееся, поем: препетый отцев наших Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

С чинми Ангел, Владычице, с честными и славными пророки, с верховными апостолы, и со священномученики, и со архиереи за ны, грешныя, Богу помолися, Твоего Покрова праздник в Российстей земли прославльшия.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Гордыню и шатания низложи и советы неправедных разори, зачинающих рати погуби, о Божия Мати, Царице Всечестная, православных рог возвыси, да Твой праздник славим, Пречистая Богородице Дево, зовуще: Господа воспевайте дела и превозносите Его во вся веки.

Слава: Усты приносяще Тебе пение, и душею верно покланяемся, ибо внутрь сердца наша горят. Мати Божия Пречистая, помилуй нас, молящихся Тебе, и Господа воспевающих, и превозносящих Его во вся веки.

И ныне: Многими отягчихся грехи, недоумею по достоянию написати Твоего Покрова, Богородице, похвалы, но яко Мати Божия украси Твой праздник чудесы, да вси, радующееся, поем Господа и превозносим Его во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Высокий Царю, со Отцем седяй и от Серафим воспеваемый, призри на молитву Матерню, юже Тебе за ны, грешныя, приносит, и очисти грехи наша, спаси град, и люди умножи, даждь нам здравие телесе и на поганыя победы, молитвами Рождшия Тя.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Ангельский глас вопием Тебе, Дево Богоизбранная: радуйся, Яже Адама паки в рай введшая; радуйся, демоны прогоняющая Твоим именем; радуйся, надежде христиан; радуйся, освящение душ; радуйся, Хранительнице града нашего.

Слава: Помяни нас во Твоих молитвах, Госпоже Дево Богородице, да не погибнем за умножение грехов наших. Покрый нас от всякаго зла и лютых напастей: на Тя бо уповаем и, Твоего Покрова праздник чествующе, Тя величаем.

И ныне: Дар от Бога прияла еси яко Мати Божия всех христиан недуги исцеляти, и от бед избавляти, и грехи отпущати, и от пленения спасати и всякия нужды. Но и нас не презри, Госпоже: веси бо, ихже требуем, здравия телесем и душам спасения.

Светилен

О Пресвятая Госпоже, Дево Богородице! Покрый нас чудесным Твоим омофором, сохраняя град и люди от всякаго зла, якоже Тя пречудный Андрей виде во Влахернстей церкви молящуюся; и ныне нам, Госпоже, посли великую Твою милость.

Похожие статьи

© 2024 myneato.ru. Мир космоса. Лунный календарь. Осваиваем космос. Солнечная система. Вселенная.